KEHAMILAN

Cara Atasi Lenguh Dan Sakit Badan Ketika Hamil

Februari 19, 2018



Lenguh² dan sakit² badan ketika mengandung adalah perkara biasa yang dialami oleh setiap wanita hamil terutamanya jika kandungan dah memasuki trimester ketiga. Tapi walaupun ianya perkara biasa dikalangan wanita hamil tapi jika ianya tidak ditangani dengan bijak ianya boleh memudaratkan kesihatan si ibu...

Punca Penyebab


◾Postur badan yang tidak betul semasa berdiri, duduk mahupun ketika melakukan aktiviti harian..

◾Perubahan pusat graviti semasa hamil. Kandungan yang semakin membesar akan menyebabkan tarikan graviti lebih tertumpu pada bahagian perut..

◾Kalsium yang tidak mencukupi.. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan tulang rapuh dan tidak kuat.


Cara Mengatasi

◾Pastikan postur badan berada dalam kedudukan yang betul.. Ketika berbaring ataupun duduk, gunakan bantal kecil di bahagian belakang pinggang untuk memberikan sokongan pada tulang belakang bagi mengelakkan rasa lenguh dan sakit pada bahagian tersebut.

◾Elakkan menggunakan kasut bertumit tinggi. Memakai kasut tumit tinggi semasa hamil bukan sahaja boleh membahayakan kandungan tetapi juga boleh menyebabkan bahagian tumit merasa sakit disebabkan tarikan graviti dan bebanan yang berat dikenakan keatasnya.

◾Elakkan berdiri terlalu lama kerana ianya boleh menyebabkan kesakitan pada pinggang dan juga kaki disebabkan menanggung beban yang berat.

◾Lakukan urutan lembut pada bahagian yang sakit. Urutan boleh melancarkan peredaran darah dan membuatkan otot² kita menjadi lebih relax.

◾Lakukan senaman ringan untuk melegakan sakit² dan lenguh² badan yang dikhaskan untuk ibu mengandung contohnya senaman Wall Press dan Wall Slide Squat.

◾Rehat secukupnya. Rehat yang cukup bukan sahaja membantu  mengurangkan rasa lenguh dan sakit² badan tetapi ianya juga penting untuk perkembangan bayi dalam kandungan.

◾ Letak  kaki diatas bantal ketika tidur. Ianya dapat membuatkan otot pada kaki menjadi relax dan ianya juga membantu peredaran darah kembali ke jantung.

◾Pastikan pengambilan diet seimbang dan kalsium mencukupi. Diet yang seimbang serta kalsium yang mencukupi membantu dalam mengurangkan sakit² dan lenguh badan ketika hamil.


Supplimen Yang Boleh Membantu


Ostematrix


- dari sumber garam dan mineral  laut mati
- membekalkan keperluan kalsium yang diperlukan oleh ibu dan bayi dalam kandungan.
- menguatkan tulang dan gigi
- membantu memberikan tidur yang lebih lena
- membantu dalan pengecutan dan peregangan otot.


Testimoni

"Dah tak sakit belakang mahupun sengal² badan. Dalam masa 2 hari amal Ostematrix dah nampak perubahan positif..."



"Dulu pinggang selalu rasa sakit dan lenguh kesan daripada suntikan tulang belakang  untuk 4 kali bersalin. Sejak amal Ostematrix, tiada lagi terasa sakit dibahagian pinggang..." 



" Sejak amal Ostematrix ni kaki dah tak cramp,sakit tulang belakang dah berkurangan..."





Cara Nak Dapatkan

Jika berminat dengan Ostematrix ni, boleh je terus 



Kalau nak beli terus pun boleh... Klik je ikon shopping kat bawah ni untuk 'online shopping'



P/S :  Jika anda telah membuat pembelian secara online tapi  mempunyai keraguan atau memerlukan konsultasi cara pengambilan supplimen, boleh direct wasap sis ye... Konsultasi hanya untuk customer sis saja tau 😊😊 




❤ Pengedar Shaklee Kota Belud



You Might Also Like

0 ulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook