KEHAMILAN

KENALI PUNCA DAN CARA MENGATASI SAKIT GIGI KETIKA HAMIL

Februari 16, 2018



Sakit gigi ketika mengandung adalah perkara yang sering berlaku dikalangan ibu² hamil.. Ianya sangat menyakitkan menyebabkan wanita hamil hilang fokus dan sukar untuk melakukan aktiviti harian..

Pada amnya sakit gigi ini adalah sakit yang dirasakan oleh seseorang di dalam atau kawasan sekitar gigi dan rahang.


Punca Sakit Gigi

Perubahan hormon
- menurut American Pregnancy Association (APA) perubahan hormon ketika hamil mempengaruhi kesan tindakbalas badan terhadap serangan bakteria yang boleh memberi kesan terhadap kesihatan gigi dan gusi.

Peningkatan Aliran Darah
-   Peningkatan aliran darah di sekitar gusi menyebabkan gigi menjadi lebih sensitif, gusi membengkak dan sakit bila disentuh.


Bahaya ke??


Sakit gigi ketika hamil jika tidak dirawat dengan betul boleh menyebabkan risiko bayi dilahirkan tidak cukup bulan (bayi pra-matang) iaitu lahir sebelum  mencapai usia kandungan 37 minggu dan mempunyai berat kurang dari berat normal bayi.


Kelahiran pra-matang ini boleh berlaku disebabkan jangkitan bakteria pada gusi berjaya masuk ke dalam saluran darah dan bergerak ke dalam rahim. Bakteria ini akan menyebabkan  pengeluaran sejenis bahan perantaraan kimia yang dikenali prostaglandin.  Prostaglandin ini memberi kesan terhadap pengecutan otot rahim dengan lebih cepat yang mengakibatkan kelahiran bayi pra-matang.

Bagi pesakit yang menghidap kencing manis ketika mengandung pula akan menyebabkan sistem pertahanan tubuh mereka menjadi lemah..


Cara mengatasi..

Bersihkan mulut selepas muntah
- setiap kali selepas muntah pastikan mulut dibersihkan sekurang - kurangnya berkumur kerana muntah itu sebenarnya berasid yang boleh menghakis permukaan enemal gigi menyebabkan gigi menjadi lebih sensitif..

Bersihlan gigi dan mulut dengan kerap
- berkumur, memberus gigi dan melakukan floss dapat membersihkan sisa² makanan yang terperangkap di celah² gigi. Sisa makanan yang terperangkap mengundang bakteria yang boleh merosakkan gigi.

Kurangkan makan dan minuman manis
- makanan dan minuman manis menggalakkan pembiakan bakteria di dalam mulut yang boleh menyebabkan kaviti.


Elakkan makanan masam
- makanan masam seperti jeruk mempunyai kandungan asid yang tinggi yang mana ianya boleh memberi kesan terhadap hakisan pada enemal gigi.


Ambil kalsium secukupnya
- kekurangan kalsium dalam badan boleh menyebabkan kerapuhan pada gigi dan menyebabkan gigi mudah berlubang terutamanya semasa hamil.


Vitamin C
- ambil makanan dan buah - buahan yang kaya dengan kandungan Vitamin C. Vitamin C dapat meningkatkan sistem pertahanan badan untuk menentang bakteria.



Supplimen Yang Boleh Membantu


Ostematrix

- sumber kalsium terbaik yang turut mengandung Magnesium,Vitamin D, Boron, Manganese, kooper dan zink yang membantu penyerapan kalsium berada pada tahap optima.. Kalsium penting untuk menguatkan tulang dan gigi.


Sustained Release Vitamin C

- mempunyai sistem pelepasan berperingakat sehingga 5 jam memastikan kesemua Vitamin C ini diserap sepenuhnya oleh badan. Ianya membantu dalam meningkatkan sistem pertahanan badan bagi mengelakan dari serangan bakteria.

Garlic Complex

- merupakan antibodi semulajadi yang membantu tubuh melawan serangan bakteria.



Testimoni












Order Dan Belian


Nak dapatkan Set Sakit Gigi ni, korang boleh terus je >>WHATSAPP SIS COLLEN<<



Atau beli terus dengan klik ikon shopping kat bawah ni
👇👇👇👇






P/S :  Jika anda telah membuat pembelian secara online tapi  mempunyai keraguan atau memerlukan konsultasi cara pengambilan supplimen, boleh direct wasap sis ye... Konsultasi hanya untuk customer sis saja tau 😊😊 





 ❤ Pengedar Shaklee Kota Belud



You Might Also Like

0 ulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook