Khasiat Lobak Unggu

April 03, 2017

Lobak memang terkenal dengan khasiatnya untuk kesihatan mata.. Selain rasanya yang sedap, ianya juga boleh dimakan begitu sahaja tanpa perlu dimasak terlebih dahulu..

Jika diperhati lobak ni sebenarnya sangat unik dan ada bermacam² warna.. Sangat cantik untuk dilihat....



Namun entry kali ni saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang kebaikan atau khasiat yang terdapat pada Lobak Unggu..



Lobak unggu dipercayai berasal dari Afghanistan.  Dipercayai sebelum kurun ke 17 semua lobak berwaran unggu. Namun satu perubahan besar yang telah dilakukan oleh orang Belanda pada kurun ke 16, maka terhasillah lobak pelbagai warna ni..



Khasiat yang terdapa pada Lobak Unggu ni adalah ianya bertindak sebagai...

1. Anti Oksidan
- Lobak unggu mempunyai kandungan antioksida yang lebih banyak berbanding lobak lainnya
- Antioksida ni berfungsi untuk melindungi sel² badan dari rosak yang menyebabkan terjadinya pelbagai jenis penyakit.
- Mengamalkan pengambilan Lobak Unggu ini bererti risiko untuk mendapat penyakit berbahaya dapat dikurangkan.

2. Anti radang
- berbanding dengan lobak lainnya, Lobak Unggu mempunyai sifat anti radang yang lebih tinggi.
- Sifat anti radang pada Lobak Unggu ni bagus untuk melegakan kesakitan pada sendi² tulang seperti penyakit gout dan arthritis.

3. Anti carcinogen
- Carcinogen tu sendiri membawa maksud kanser. Ini bererti Lobak unggu dapat membantu menurunkan risiko untuk mendapatkan kanser jika diamalkan pengambilannya.
- Jika pesakit kanser mengamalkan pengambilan Lobak Unggu ni, secara tak langsung ianya dapat membantu tubuh untuk melawan sel² kanser dari terus mengganas.

4. Antiviral, Antiseptik & Anti mikrobial
- Sifatnya yang mampu melawan serangan virus dan bakteria menyebabkan pengamalnya tidak mudah terkena penyakit yang mudah berjangkit seperti selesma dan campak

5. Perbaiki kesihatan vaskular
- Sepertimana yang kita sedia maklum lobak memang terkenal dengan kandungan Vitamin A yang sangat tinggi.
- Kandungan Vitamin A yang tinggi, sangat bagus kerana ianya dapat membantu  mengelakkan arteri dari tersumbat dan seterusnya mendapat serangan penyakit Stroke.
- Selain dari itu, Lobak Unggu juga tinggi kandungan Vitamin B, C dan E yang bagus untuk menurunkan paras kolesterol dalam darah..

6. Memelihara kesihatan mata
- Lobak Unggu mengandungi anthocyanin yang membantu meningkatkan kesihatan mata.  Kajian menunjukkan anthocyanin meningkatkan penglihatan mata pada waktu malam dan meningkatkan peredaran darah dalam kapilari retina.
- Manakala Lutein dalam Lobak Unggu pula berfungsi untuk melindungi kualiti mata. Lutein ni biasanya digunakan untuk merawat atau mencegah kemerosotan pada mata seperti katarak dan retinitis pigmentosa.

 Alangkah bagusnya kalau kita semua dapat mengamalkan pengambilan Lobak Unggu ni kan.... Tapi untuk mendapatkan bekalan Lobak Unggu ni agak susah di negara kita kerana ianya melibatkan kos yang banyak..

Tapi syukur dengan kecanggihan teknologi pada masa kini, kita juga boleh merasa dan menikmati khasiat yang terdapat pada Lobak Unggu ni melalui minuman kesihatan Vivix.. Salah satu ramuan yang terkandung dalam vivix ni adalah hasil daripada ekstrak Lobak Unggu...



Berminat nak dapatkan minuman kesihatan Vivix??

Whatsapp : 013.5577849 (collen)
ID : 1235757


You Might Also Like

6 ulasan

  1. Syukur ada Vivix kan, dapat jugak kita merasa khasiat lobak ungu yg susah mau dapat tu. Hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya sis, syukur juga ada vivix.. Vivix lebih baik sebab di dalamnya ada ekstrak tumbuhan lain yang sangat bagus untuk mengekalkan tahap kesihatan kita..

      Padam
  2. saya suka vivix...tak sabar nak kumpul duit nak beli lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul sis, selagi ada kemampuan better amalkan pengambilan vivix... Lagipun satu sudu teh sehari je pun yang diperlukan untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik..

      Padam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Comelnya tengok carrot banyak kaler.hehe..

    Tak sangka banyak kelebihan lobak ungu ni. Kagum bila dah tau.

    BalasPadam

SUBSCRIBE

Like us on Facebook