KEHAMILAN

3 Faktor Penyebab Janin Mengalami Kurang Berat Badan

April 29, 2018


Setiap ibu hamil pastinya inginkan bayi yang dikandung dapat dilahirkan dengan selamat, cukup sifat dan juga cukup bulan.. Sis percaya semua ibu nakkan yang terbaik buat bayi mereka.

Namun sepanjang mengharungi 9 bulan tempoh mengandung, pasti ada saja masalah yang  timbul.. Salah satu masalah yang sering menjadi kerisauan buat ibu hamil ialah janin yang dikandung tidak mencapai berat yang selari dengan usia kandungan. Dalam erti kata yang lain janin mengalami kurang berat badan.

Kesan daripada kurang berat badan pada janin akan menyebabkan risiko untuk gugur, perkembangan terbantut, cacat, lahir tidak cukup bulan dan mudah mendapat pelbagai jenis penyakit.


Kenapa ianya terjadi???

Ada beberapa faktor yang dikenalpasti yang menyumbang kepada faktor kurang berat badan bayi semasa dalam kandungan..

Anemia


Kekurangan penghasilan sel darah merah (hemoglobin) telah dikenalpasti menjadi salah satu punya penyebab kepada masalah ini.  Anemia menyebabkan peredaran darah ke janin terganggu.. Sel darah merah diperlukan untuk membawa oksigen serta nutrient yang diperlukan oleh janin untuk proses tumbuhbesaran yang sihat. Jika ibu mengalami paras hemoglobin (Hb) yang rendah, maka perkembangan janin juga turut terbantut.




Kurang Nutrisi


Ibu hamil sering dinasihatkan untuk mengambil makanan seimbang dan nutrisi yang cukup sepanjang tempoh kehamilan. Kekurangan nutrisi menyebabkan berat badan ibu menurun ataupun statik sahaja. Ini memberi kesan terhadap janin kerana janin juga tidak mendapat bekalan nutrisi yang secukupnya. Nutrisi yang cukup dapat membantu dalam pembentukan tisu serta organ penting janin.




Infeksi


Infeksi semasa mengandung juga boleh menjejaskan bayi dalam kandungan. Infeksi yang sering berlaku ketika hamil ialah yang berpunca dari gigi ataupun gusi dan vagina iaitu keputihan. Jika bakteria ini berjaya memasuki ke dalam salur darah ianya akan merembeskan jenis hormon yang menyebabkan kontraksi berlaku. Janin yang mempunyai kurang berat badan biasanya tidak dapat bertahan dengan kontraksi tersebut. Ini akan menyebabkan kelahiran pramatang, keguguran ataupun bayi mati dalam kandungan.


Cara mengatasinya...

Jika ada masalah sudah tentu ada jalan penyelesaiannya untuk mengurangkan risiko berlakunya kurang berat badan bayi dalam kandungan. Semua faktor penyebab yang disebutkan tadi perlu dielakkan..

Kesemua faktor penyebab di atas tu tadi dapat dikurangkan dengan mengamalkan Set Kehamilan Shaklee.. Dengan mengamalkan set kehamilan ini ianya dapat membantu..


✔ mengelakkan anemia berlaku dengan meningkatkan penghasilan hemoglobin dalam darah

✔ memberikan keperluan nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil serta  bayi dalam kandungan

✔ meningkatkan sistem imun tubuh ibu mengandung agar tidak mudah diserang jangkitan kuman
✔ membekalkan protein yang diperlukan janin untuk penghasilan sel - sel baru yang sihat
✔ membekalkan keperluan Kalsium yang amat diperlukan oleh ibu serta janin 
✔ membantu menguatkan rahim
✔ membantu perkembangan mata, saraf dan otak janin




Boleh dapatkan Set Kehamilan Shaklee dengan membuat belian menggunakan kad kredit / debit melalui ikon shopping dibawah.. 

Dapatkan set kehamilan anda sekarang!!!




Anda juga boleh hubungi sis melalui aplikasi wasap untuk tempahan ataupun info lanjut...










You Might Also Like

0 ulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook