KEHAMILAN

Bahaya Kencing Manis Pada Ibu Dan Bayi Dalam Kandungan

April 17, 2018



Penyakit kencing manis ketika mengandung bukanlah suatu perkara yang baru di abad ini. Disebabkan faktor pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat menyebabkan sesiapa sahaja berisiko untuk menghidapinya.


Dari segi perubatan, penyakit kencing manis ketika mengandung diistilahkan sebagai Gestational diabetes iaitu penyakit kencing manis yang diperolehi semasa mengandung. Biasanya penyakit ini akan hilang dengan sendirinya sebaik sahaja selepas melahirkan. Namun bagi sesetengah kes, penyakit ini akan kekal disitu walaupun selepas bayi dilahirkan.

Awas!! Ianya Memudaratkan Jika Tidak Dikawal


Kencing Manis ini ialah keadaan di mana terdapatnya kandungan gula yang tinggi dalam salur darah disebabkan oleh kegagalan pankreas menghasilkan jumlah insulin yang mencukupi. Insulin diperlukan untuk mengekalkan keseimbangan gula dalam darah. Ianya juga bertindak sebagai medium pengangkutan yang membawa glukos masuk ke dalam sel untuk ditukarkan menjadi tenaga.

Penghasilan insulin yang tidak mencukupi ini akan menyebabkan glukos gagal ditarik keluar dari salur darah menyebabkan peningkatan paras glukos dalam darah berlaku. Peningkatan ini akan menyebabkan penghidapnya mengalami tanda dan gejala seperti kerap kencing,  dahaga,  badan  lesu dan luka yang lambat sembuh.

Kesan Pada Ibu Dan Kandungan

Paras gula yang terlalu tinggi ini akan memberi kesan terhadap  ibu seperti
🕳 Ibu mudah mendapat jangkitan bakteria semasa mengandung terutamanya dibahagian faraj
🕳Risiko untuk bersalin secara pembedahan adalah sangat tinggi disebabkan oleh saiz bayi yang besar.

🕳 Kadar penyembuhan luka yang lambat.


Manakala untuk bayi pula risikonya adalah seperti :
🕳 Cacat ketika dilahirkan

🕳 Kematian dalam kandungan

🕳 Dilahirkan dengan tidak cukup bulan..
🕳Mengalami masalah kesihatan seperti jaundice dan hypoglycemia (kurang gula dalam darah) selepas dilahirkan


Cara Pengawalan Yang Berkesan..


Tidak dinafikan pengawalan pemakanan dan juga senaman mamainkan peranan yang sangat penting.. Tapi pengambilan suplimen kesihatan juga turut sama membantu dalam mengawal paras gula tersebut.


Suplimen kehamilan dari rangkaian produk Shaklee ternyata mampu membantu dalam mengekalkan paras gula dalam darah..

ESP  

minuman berprotein tinggi dari kacang soya Non- GMO. Mempunyai nilai Glisemix Index (GI) yang rendah yang membantu mengekalkan paras gula dalam darah dan membantu pankreas dalam penghasilan insulin badan.


VitaLea

Mengandungi kandungan Kromium yang diperlukan bagi membantu penyerapan gula ke dalam sel.



Vitamin C

Membantu dalam meningkatkan imuniti tubuh, mengurangkan risiko kerosakan pada saraf mata dan ginjal serta mengelakkan gula dalam sel bertukar menjadi sorbital.




Dapatkan Suplimen kencing manis  anda sekarang!!




Anda juga boleh terus menghubungi Sis Collen untuk tempahan / info lanjut melelui applikasi whatsapp








Nota : Jika anda telah membuat belian secara online dan memerlukan konsultasi cara pengambilan suplimen tersebut, boleh hubungi sis melalui aplikasi whatsapp.. 



You Might Also Like

2 ulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook